Monday, January 7, 2013

Permulaan Suatu Perjalanan

Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
:)
Allah terus lagi menguji tahap kebolehan diri sendiri utk menguruskan kehidupan, bukan lagi sebagai pelajar tetapi sebagai seorang pekerja.
Samada semakin leka dengan kesenangan dan kegembiraan yang Dia berikan, atau semakin menyedari betapa kerdilnya kita di sisiNya.
Menjadi seorang pekerja bukan bermakna kita akan berhenti belajar,tapi sebaliknya mempelajari sesuatu yang lebih mencabar secara tidak langsung.
Bukan lagi sekadar duduk di dalam kelas dan baca lecture notes yang lecturer bagi, buat assignment yang sama dengan kawan2, struggle di saat akhir sebelum exam, ataupun menghadiri training gamelan :)
Orang kata..."Mula-mula masuk kerja ni  semangat memang berkobar-kobar, sentiasa tertunggu-tunggu kalau ada email yang baru masuk, pergi kerja pun masih rasa excited. Ha, tengokla nanti dah lama-lama, nak check email pun dah tak larat.."
Mungkin memang banyak kebenarannya, tapi itu semua mungkin cerita berbulan-bulan atau bertahun-tahun akan datang. Tapi apa yang lebih penting macamana kita mencorakkan permulaan career supaya perasaan/semangat yang ada di bulan pertama tu kekal sampai bila-bila.

Be positive! Jangan terus kalah dengan kata-kata orang. Lumrah alam pekerjaan, pasti/harus/wajib ada naik turunnya. Masalah akan datang kepada kita sebagai pengalaman,manfaatkan sebaiknya,insyaAllah.
Dan jangan sesekali kita lupa, kita ada Allah, dan ada doa sebagai senjata. ^__^

No comments: