Friday, January 15, 2010

Aktiviti Awal Tahun

Alhamdulillah, 1 Januari lepas, para ibu, isteri dan anak2 yang mengikuti kelas mengaji di surau kampung aku telah pun selamat mengadakan majlis khatam. Pelajarnya terdiri dari usia 8-9 tahun hinggalah ke usia lewat 50-an... tambahan pula, memang ada yang baru mula belajar dari alif ba ta... mak kata, walaupun kadang2 tu susah nak betulkan sebutan2 pelajar, maklumlah bak kata makcik2 ni 'lidah orang tua,dah keras'... tapi takde masalah pun, berkat kesungguhan semua termasuklah yang terpaksa bawa anak yang masih menyusu tu ke kelas, akhirnya 14 daripadanya berjaya menghabiskan bacaan selepas belajar selama 4 tahun. :)

Selepas dapat kata sepakat dari AJK Kampung, bermulalah persiapan untuk majlis ini. Seronok tengok semua semangat...buat pertama kali diadakan majlis khatam kat kampung ni, bagus jugak sebab ramai yang taja dari segi hadiah & makanan.. ^__^

Oleh sebab ibu2 sibuk rehearsal untuk majlis, jadi para bapa pun sibuk jugakla tolong hias backdrop pentas sikit...haa,tak seberapa tapi bolehla tahankan? ;P


Buat waktu petang kat dewan kampung, so memang agak panas sedikit tapi semua ok je.. :)


Ni pulak kumpulan tahtim guru2 kafa yang mengiringi bacaan sepanjang majlis.


Selesai majlis, sesi pembahagian bunga telur...seminggu kenyang makan telur rebus.. :P


Kenal? Tak kenal? ^__^


Ok,sesi bergambar ngan adik2~ :D


Walaupun buat secara sederhana, tapi untuk sesetengah daripada mereka, mungkin majlis ni cukup bermakna kerana ada yang melaluinya buat pertama kali setelah usia semakin meningkat. Alhamdulillah sebab aku juga berjaya menjalankan tugas sebagai pengacara majlis walaupun ada cacat celanya. ;P

So, akhirnya, bila kita melihat orang lain yang baru mula belajar,tak usah membandingkan antara diri kita dengan mereka kerana perjalanan hidup kita masing2 berbeza. ^__^

1 comment:

hidayah Omar said...

salam ustazah haniza!
(heheh... ngaku je laa ye cikgu.. (^_^)

backdrop tu cm tuliasn ko je! hahahhaha... alhamdulillah...
bnyk pahala ko..

p/s: ada makcik2 yg brkenan?? ehem2.. hahahhahha!